Friday, January 21, 2011

Babak3

Situasi: Rumah Aizah, sebuah rumah flat.

Malam itu Aizah mengadakan kenduri arwah di rumahnya. Tapi malang sekali, tidak ramai tetamu yang hadir. Cuma Imam, Bilal, seorang jemaah surau dan jiran sebelah rumahnya, Miah sahaja yang datang. Usai tahlil dan sedikit jamuan, mereka mula beredar dari rumah.

(Dihadapan pintu)

Imam: Orang dah makin kurang berjemaah di Surau, sebab tu tak ada orang yang nak dipanggil datang.

Aizah: Saya ada jemput jiran-jiran di sini, tapi nampaknya tak ada jugak yang sudi datang Pak Imam.

Imam: Tak apalah…yang penting doa kita pada arwahnya.

(Aizah mengangguk)

Aizah: Terima kasih Pak Imam, Bilal, Abang Sahak, sebab masih sudi bertahlil untuk arwah suami saya.

Imam: Dah tanggungjawab kami Aizah, pahala tu yang kita nak kejar. Dahlah, kami nak balik ni, tutup elok-elok tingkap-tingkap, pintu ni semua. Orang kalau nak buat jahat, mana kita nak tahu.

Aizah: Iyalah Pak Imam.

Imam: Assalamualaikum.

Aizah: Waalaikumussalam.

(Di belakangnya, Miah sedang berdiri turut memerhatikan tetamu jemputan itu pergi)

Miah: Aku pun nak balik jugak ni Zah, pinggan-pinggan kat dapur tu dah siap aku kemas kan.

Aizah: Eh, kau tak ambik ke lauk-lauk tu bawak balik? Banyak lebih tu…

Miah: Tak apa, tak payah. Aku dah masak dulu kat rumah tadi. Bawak balik karang tak ada siapa pulak yang nak makan.

Aizah: Alah…janganlah macam tu…kau tunggu sekejap aku bungkuskan.

(Miah menanti di luar rumah, Aizah kembali ke dapur dank e luar membawa bungkusan makanan)

Aizah: Nah Miah, bawak untuk anak-anak kau.

(Huluran Aizah disambut)

Aizah: Esok aku tumpangkan anak aku kat rumah kau lagi ya Miah, susah nak cari orang; yang nak jaga Lili tu. (wajah simpati)

Miah: Iyalah, aku faham, kau tak usah risaulah pasal Lili, hantar je ke rumah aku esok.

Aizah: Terima kasih, Miah.

Miah: Sama-sama. Aku balik dulu.

Aizah: Hah, iyalah…kirim salam Abang Said ya.

Miah: InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment