Friday, January 21, 2011

Babak 7

Situasi: Rumah Aizah.

Ketika berada di hadapan pintu, Aizah terdengar suara anaknya menangis, dalam kelam kabut cepat-cepat dibuka pintu rumah. Kelihatan Syafik sedang memangku Lili yang masih merengek. Dahinya berdarah. Di sisi Syafik, Ika turut menangis.

Aizah: Lailahailallah…apa dah jadi ni Syafik? (Cepat-cepat dipangku Lili)

Syafik: Cik Miah tadi hantar Lili masa Syafik balik sekolah.

Aizah: Iyalah…kenapa boleh jadi sampai berdarah-darah ni?

Syafik: Tak tau

Aizah: Masa Cik Miah hantar, kepala Lili dah luka?

(Syafik angguk)

Aizah: Pergi ambik kain bersih dengan air

(Aizah memerintah Syafik. Syafik bingkas bangun)

Aizah: Ika…kenapa pulak menangis ni?

Ika: Ika takut…

Aizah: Takut apa?

Ika: Takut Lili jadi macam ayah…

Aizah: Tak, tak jangan takut…sikit je ni, kejap lagi bubuh ubat baiklah…

(Syafik sampai membawa kain dan semangkuk air)

Aizah: Ambik kotak ubat atas peti sejuk Syafik

(Syafik berlalu semula ke dapur. Aizah membersihkan luka anaknya. Lili sudah berhenti menangis. Hanya tersedu-sedu menahan sakit. Syafik kembali membawa kotak kecemasan)

Aizah: Macam manalah boleh jadi macam ni? Terhantuk ke apa ni?

Syafik: Cik Miah cakap Lili jatuh dalam bilik air.

(Tiba-tiba kedengaran suara orang memberi salam. Syafik berlari ke pintu. Miah sedang berdiri di situ)

Syafik: Ibu dah balik Cik Miah.

(Miah menjengah kepalanya ke dalam rumah)

Miah: Aku mintak maaf Aizah. Aku tak perasan anak kau main kat bilik air tadi. Tengok-tengok kepala dia dah berdarah…teruk lukanya Aizah?

Aizah: Sikit je…bengkak sikit ni. Dah letak ubat pun.

Miah: Laki aku yang suruh aku hantar Lili balik. Dia kerja shift malam pulak hari ni. Dia tak bagipun aku sentuh anak kau ni Aizah. Dia tau anak kau ni ada AIDS.

Aizah: Tak apalah, kebetulan; aku pun balik awal hari ni. Aku dah diberhentikan Miah.

Miah: La…Kak Senah berhentikan kau kerja?

(Aizah mengangguk)

Miah: Habis tu, kau nak buat apa sekarang ni?

Aizah: Entahlah…aku pun tak tau. Dah kena penyakit macam ni, bukannya senang nak cari kerja lain. Orang nak dekat dengan aku pun takut Miah. Dah lah aku ni tau memasak aje.

Miah: Tak cuba berubat ke?

Aizah: Semua orang tau AIDS tak ada penawarnya. Lagipun nak berubat ni pakai duit. Sekarangpun aku dah tak bekerja, entah macam mana aku nak tanggung anak-anak aku ni…

Miah: Kau baliklah kampung Aizah, jumpa keluarga kau.

Aizah: Dia orang dah buang aku Miah, ni semua pasal aku kahwin dengan Taufik dulu. Mungkin ni balasan dari Allah pada anak derhaka macam aku ni. Aku tak boleh balik kampung dalam keadaan macam ni.

Miah: Macam mana kau nak teruskan hidup dalam keadaan kau yang dah makin melarat ni? Kau dah makin lemah Aizah. Aku tengok pun tak tahan. (Air mata Miah mengalir)

Aizah: Ini perjuangan aku Miah. Ini ujian dan dugaan aku. Takdir untuk aku. Susah macam mana sekalipun aku kena hadapi jugak.

Miah: Aku cuba nak tolong kau Aizah…tapi kau tau ajelah laki aku tu…

Aizah: Tak apa, aku faham.

Anak Miah: Mak! Mak!

Miah: Eh, tu macam suara anak aku je tu…aku balik dululah Aizah. Bising pulak laki aku tu kang.

(Aizah mengangguk)

Aizah: Mintak maaf Miah, aku banyak susahkan kau.

Miah: Apapun yang terjadi pada kau, kita tetap kawan Aizah. Kau jangan risau.

No comments:

Post a Comment