Friday, January 21, 2011

Babak 8

Situasi: Sebuah gerai berdekatan dengan flat.

Menggunakan sedikit simpanan yang ada, Aizah membuka sebuah gerai untuk menjual nasi lemak dan kuih muih setiap pagi. Tapi jualannya tidak mendapat sambutan. Ada yang beli hanya dari pengunjung luar yang tidak tahu tentang penyakitnya. Rasyidah, yang juga salah seorang penghuni flat, ternampakkan seorang pembeli yang baru sahaja membeli kuih di gerai Aizah terus saja menegur lelaki itu.

Rasyidah: Dik, dik, kejap-kejap…awak tau tak orang yang jual kuih tu ada AIDS. Awak tak takut ke beli kuih dia?

Lelaki: Iya ke? Ishh…Manalah saya tau…

Rasyidah: Hah ni akak nak bagitau. Tak usahlah awak makan kuih tu. Awak tak perasan ke tangan dia tu ada tumbuh kudis-kudis? Hisshh…kalau akak, akak geli…

Lelaki: Lah, saya tak perasan pulak. Saya buang ajelah kuih ni nanti.

Rasyidah: Hmm…elok sangat lah tu, lagi elok kalau awak pergi mintak duit awak balik. Buat rugi je beli kuih tu, bukannya boleh dimakan.

Lelaki: Tak apalah, saya kira sedekah ajelah duit saya tu, terima kasih kak bagitau.

(Rasyidah mengangguk. Lelaki itu berlalu pergi. Rasyidah tergesa-gesa melangkah ke gerai Aizah)

Rasyidah: Hei Aizah, kau ni tak reti-reti bahasa ke? Orang lain tak boleh makan air tangan kau tau tak? Kalau kau jual kuih macam ni, makin ramai orang lain yang tak tau pasal penyakit kau tu beli pulak kuih kau ni…kau tak rasa bersalah ke?

Aizah: Aku nak rasa bersalah apa pulak Syidah. Bukannya aku jual benda haram. Lagipun kalau kau takut sangat berjangkit, ni aku dah pakai sarung tangan dah ni. Aku memasak pun aku pakai sarung tangan semua ni.

Rasyidah: Kau ni memang degil tau Aizah…Dah lah degil, menyusahkan orang pulak tu sedarlah diri kau tu berpenyakit. Tak apa, aku nak adukan perkara ni pada Persatuan flat ni. Tau lah nasib kau nanti.

(Rasyidah terus berlalu pergi. Aizah mengeluh keresahan)

No comments:

Post a Comment